Färgmarkering av träffen saknas i källtexten om ordet innehåller å,ä,ö

Feedback tidningar forum Forum Buggar Färgmarkering av träffen saknas i källtexten om ordet innehåller å,ä,ö

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Hej!
    Har konstaterat att om jag gör en sökning på läsecirk* så får jag upp en stor mängd träffar, där ord och och sammanhang anges i rutan nedanför själva vilden av källtexten. Men det finns ingen färgmarkering av ordet i själva källtexten. Detta är ju otroligt viktigt, det kan ibland vara väldigt svårt annars att hitta på en stort tidningssida med mycket text. Jag har noterat att problemet tycks hänga samman med att bokstäverna å, ä eller ö finns i sökordet. Har prövat med andra ord som också innehåller de bokstäverna, och då funkar det inte heller. Gör jag en sökning t.ex. på ordet bokcirk* funkar allt dock helt perfekt.

    Det vore toppen om detta problem går att lösa!

    #346

    Hej.

    Tack för denna informationen.
    Jag hoppas att detta ska gå att lösa.

    Jonas Ahlberg

    #347
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Hej! Det vore otroligt bra om detta går att fixa. Jag väntar ivrigt! /kerstin

    #348

    Hej.

    Du får vänta lite till.
    Jag kan tyvärr inte ge någon tid för när detta kommer att rättas till.

    Jonas Ahlberg

    #349
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    OK. Noterade idag att jag, som prenumerant av Svenska dagbladet på webben, har tillgång till den del av materialet i databasen Svenska dagstidningar som är SvD. Gjorde samma sökning via SvD:s webb som jag gjorde direkt i Svenska dagstidningar, och där fungerade denna funktion utmärkt även när sökordet innehåller å,ä eller ö. Vet inte om den infon kan vara av intresse för dig.

    #350

    Hej.

    Kan väl då bara konstatera att de har fått till något som inte vi har fått till.
    Får mig att tro att det inte ska vara någon stor sak att rätta till, med tanke på att SvD använder sig av exakt samma digitala förlagor som vi.

    Sen gäller det att någon gör jobbet också…

    Jonas Ahlberg

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.