Skiljetecken i exakta sökningar

Feedback tidningar forum Forum Synpunkter Skiljetecken i exakta sökningar

• Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Älskar nya tidningssöket, men sökmotorn bortser från skiljetecken, t.ex. bindestreck ”-” inom citationstecken.

Det här är ett problem om jag t.ex. vill få fram resultat för sammansättningar som stavats med bindestreck, t.ex. ”indian-dans” istället för ”indiandans”. Jag har velat söka på förekomster av kombinationen ”-ordet” vilket blir helt hopplöst om det kombineras med t.ex. ”i” eftersom jag får upp alla förekomster av prepositionen ”i” före ”ordet”.

Bindestreck är problematiska.

Ett problem är att det inte fungerar att trunkera eller maskera när det finns ett bindestreck mellan sökorden, annat än vid frassökning och sökning på närliggande termer. Vid frassökning med maskering ”indian?dans” får jag 8 träffar. Vid sökning på närliggande termer ”indian dans”~1 får jag samma träffar plus ytterligare en. Vid båda sökningarna förekommer träffar med bindestreck ”indian-dans”. Vill man däremot få sökträffar med olika ändelser på dans (indian-danser mm) så fungerar inte det när bindestrecket finns där. Jag ska lyfta frågan och hoppas att det går att lösa.

Jonas Ahlberg

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.