Bakgrund och metadata

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95

    Jag följer med stor nyfikenhet utvecklingen av Digitaliserade dagstidningar och har två frågor:

    1) Finns planer på att sammanställa en text om bakgrunden till denna databas/söktjänst, t ex om vad som var motivet och vilka förutsättningarna varit för uppbyggnaden av söktjänsten?

    2) Finns planer på att sammanställa och tillgängliggöra metadata över de dagstidningar som ingår i databasen? För forskningen skulle det vara mycket värdefullt att ha årliga uppgifter om exempelvis de olika tidningarnas utgivningsort, politiska färg, antal utgivna nummer och sidor. Den här informationen går naturligtvis att få fram indirekt genom sökningar men det skulle underlätta om den kunde göras mer lättillgänglig.

    Bästa hälsningar,
    Tobias

    #322

    Hej.

    Bra frågor.

    Nedan finns länkar till de två projekten som startade den nuvarande massdigitaliseringen:

    Digidaily 1

    Digidaily 2

    Angående din andra fråga så finns det många idéer och önskemål från vår sida om att berika tjänsten med ytterligare metadata. Hur framgångsrika vi blir i det avseendet beror på hur mycket resurser som läggs på tjänsten. Det får framtiden utvisa.
    Under tiden så rekommenderar jag Nya Lundstedt dagstidningar som innehåller mycket av det du söker.

    Jonas Ahlberg

    #323

    Tack för svaret! Länkarna hjälpt till att reda ut en hel del frågor för mej.

    /Tobias

    #324

    Hej Tobias och Jonas!

    Även jag söker denna info och noterar att länkarna Jonas lade ut inte fungerar längre.

    Platsen för Nya Lundstedt Dagstidningar tror jag att jag hittade på egen hand: http://tidning.kb.se/nld/nld/main
    Men var finner jag den information som tidigare gick att nå via de båda digidaily-länkarna?

    Frågor om metadatan:
    – Har något rört på sig vad gäller era möjligheter att introducera en metadatafunktion?
    – Om ni får resurser att introducera metadata i tidningar.kb.se, kommer det att bli samma som på NLD? Eller finns andra källor ni kommer att hämta uppgifter från?

    MVH
    Klas Hjortstam, GU

    #325

    Hej.

    De gamla länkarna rök när KB gjorde om sin webb. Jag ska försöka fiska upp texterna och lägga dem här. Är på semester denna veckan så det kan ta några dagar.

    Nya NLD-länken hade du hittat själv ser jag, bra.

    Har inget nytt att meddela om eventuell berikning av metadata i tjänsten.
    Jag hoppas att detta förverkligas, men det blir definitivt inte i närtid.
    När det sker kommer metadata mestadels att hämtas från samma källa vilken berikar NLD.

    Jonas Ahlberg

    #326

    Hej igen och tack för svar!

    Njut av semestern. När du sen är tillbaka kan du få svara på ännu en fråga:
    Från vilken källa tar NLD sina uppgifter?

    /Klas

    #327

    Hej.

    Det ska jag.

    NLD:s uppgifter kommer från vår interna dagstidningsdatabas, kallad Signe.

    Jonas Ahlberg

    #328

    Tack!

    Aha, och ”Signe” är alltså endast tillgänglig för KB internt? Ja, din formulering antyder ju det, men jag vill vara säker att jag förstår rätt. Kan t.ex. forskare på svenska universitet få access?

    Jag undrar också hur tidningar.kb.se förhåller sig till http://magasin.kb.se/searchinterface/
    Är det samma material?

    /Klas

    #329

    Hej.

    Intern, ja.
    Men all relevant metadata från Signe finns i NLD, så inget undanhålls.
    Alla titlar och årgångar från magasin.kb.se finns nu i tidningar.kb.se och den förra tjänsten kommer att släckas ned under året.

    Jonas Ahlberg

    #330

    Stort tack för uttömmande svar!
    /Klas

    #320

    Ytterligare funderingar. Ev skulle detta vara en egen tråd, säg till i så fall.

    Enligt informationen här, om gamla ”magasin”-databasen…
    http://magasin.kb.se/searchinterface/about.html
    …beror den skiftande kvaliteten på hur väl OCR kan uppfatta originalet. Av detta kan vi kanske underförstå att ingen korrekturläsning skett eller planeras att göras.
    Är detsamma fallet inom planerbar tid även för det nya ”tidningar”-upplägget? Inga planer på volontär-korrläsning av Projekt Runeberg-typ?

    Sen undrar jag om det går att se datum för digitaliseringen nånstans?

    /Klas

    #331

    Hej.

    Nej, för närvarande finns inga planer på användarbaserade förbättringar av den OCR-tolkade texten.

    De digitaliserade dagstidningarna kommer med mycket metadata, däribland digitaliseringsdatum.
    Den informationen är dock inte synlig för användaren.

    Det finns många interna (såväl som externa) önskemål om metadataberikning i tjänsten.

    Vad eller när vågar jag dock i nuläget inte sia om.

    Jonas Ahlberg

    #321

    Hej igen!

    De OCR-tolkningar som finns på gamla tjänsten (http://magasin.kb.se/searchinterface/) hittar jag ingenstans på den nya tjänsten (tidningar.kb.se). Finns de inte där? Kommer de isf att göra det framgent?

    /Klas

    #332

    Hej.

    OCR-tolkningarna går inte att se i tidningar.kb.se.
    Om den funktionen kommer att tillföras tjänsten får framtiden utvisa.
    Ingen nyutveckling är dock planerad i närtid.

    Jonas Ahlberg

    #333

    Hej, tack för svar!
    Kan ni inte låta den gamla tjänsten ligga kvar parallellt, så att OCR-texterna fortsätter vara tillgängliga för den som önskar använda dem?
    /Klas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.