Blädda, visa resultat mm

  • Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37
    lm
    Medlem

    Hej,

    först och främst: roligt att KB äntligen på allvar tar itu med digitalisering av periodisk litteratur! Den gamla sidan var alltför anonym och gränssnittet var under all kritik. Nu verkar man ha skapat en bra grund för vidare utveckling.

    Med ”gamla” sidan menar jag: http://magasin.kb.se/searchinterface/

    Synpunkt 1:
    Avgränsning vid sökning: tidsintervall — saknar att man kan göra det på ett enkelt och logiskt sätt.
    Ja, jag har hittat hur man kan ändra årtalet i Från/till-rutorna, men jag lovar att få personer över 50 år kommer att lyckas göra detsamma. Man kanske kunde låta en info-ruta tändas när användare sveper över Från/Till-rutorna.
    Potentiell bugg: varför är tidsperioden i Från/Till-rutorna avgränsat till olika tidsintervall? Som det är nu kan man inte avgränsa sökningarna till exempelvis 1865-66…? Merkwürdig.

    Synpunkt 2:
    Bläddring efter årtionde, år, månad — saknar att man inte kan välja en viss tidning och sedan på en enda sida få överblick över årtionden, år, månader. Vid klick skulle användaren kunna expandera en tidsperiod i taget.
    (Det gamla gränssnittet var här usel. Det enklaste sättet att bläddra igenom stora tidsspann var att ”manuellt”, uppe i adressfältet, försöka approximera sidnumret.)

    Synpunkt 3:
    Visning av träff. Efter att man klickat på en tidningssida och fått upp den i exempelvis helskärmsläge vore det bra om det aktuella träffområdet kunde markeras med en tydlig färg. Annars får man irra runt en stund innan man hittar träffen. (Jag använder Firefox, OSX.9.3, så om den finessen redan finns, syns den inte för mig.)
    Jag noterar att ni ha valt att visa en tidningssida, markera träffen på sidan _innan_ man förstorar upp den. Visst kan man göra det _också_ men personligen skulle jag gärna vilja ha ledning även efter förstoringen.

    Synpunkt 4:
    När ni så småningom lägger in fler publikationer vore det bra med en kortfattad information om de olika titlarna. Det t.ex. kan vara värdefullt att veta att en viss titel fortsätter under en annan titel. Man kunde rent av lägga in en klickbar länk till den ev. andra publikationen i slutet av träffen.

    Synpunkt 5:
    Visning av träffarna. Default bör vara en kronologisk sortering, tycker jag, men användaren bör ha möjlighet att själv välja om den ska vara omvänd kronologisk. I det nuvarande systemet kan jag inte urskilja någon som helst ordning i visningen av träffarna.
    Personligen skulle jag hellre vilja se en lista med träffar än bilder på tidningssidor. Det kanske är mer ”gammaldags” men det är också lättare att få överblick över kontexten. Alltså: först en lista med kontextualiserade citat, med sökordet färgmarkerat. Då får man plats med betydligt fler sökträffar på en liten yta och kan snabbare avgöra vad som är relevant att titta närmare på. Den nuvarande visningen är för utrymmeskrävande. Det krävs för lång tid att sålla bland resultaten.
    Sedan kan man få se en miniatyr av sidan, precis som nu, kanske när man sveper med markören över de enskilda träffarna.
    Sedan kan man klicka för att komma vidare. Som default skulle jag visa hela sidan, med aktuellt träffområde/sökord färgmarkerade. Användaren kan zooma in vidare efter på egen hand.
    Om man får drömma fritt, vill säga. :)

    Fråga 1:
    Digitalisering av publikationer tryckta i fraktur har var av rätt dålig kvalitet tidigare. Jag förstår att OCR för fraktur är sämre än för antikva, men nog måste det finnas program med bättre träffsäkerhet än det som användes i gamla gränssnittet? Min fråga är: kommer digitaliseringen av fraktur att ha bättre träffsäkerhet än det som användes i gamla gränssnittet?

    Ser fram emot att följa utvecklingen. Lycka till!

    Vänliga hälsningar,
    LM

    #217
    lm
    Medlem

    Nu ser jag svar i en äldre tråd om relevanssortering. Jag förstår hur ni tänkt och användbarheten beror förstås på vad man är ute efter, men personligen tycker jag att kronologi för det mesta är mer användbar.

    #218

    Tack för dina synpunkter! Under hösten kommer vi att arbeta vidare med avgränsningen på tidsintervall, och hur man ska kunna navigera i sökträffarna. Till hösten kommer också markering av sökträff då man tagit upp en enskild tidningssida.

    Har inget svar angående OCR-tolkningen av fraktur. Vidarebefordrar frågan.

    #219

    Som svar på frågan ”kommer digitaliseringen av fraktur att ha bättre träffsäkerhet än det som användes i gamla gränssnittet?” kan jag så långt säga att de testresultat vi har fått vid körningar med mindre mängder fraktur har varit bra och förmodligen mycket bättre än frakturtolkningarna i det gamla gränssnittet. Vi har dock inte kört någonting i produktion ännu och inget är planerat för 2014 åtminstone. / Pär Nilsson

    #220
    krille
    Medlem

    Vill instämma i behovet att kunna välja sortering. Utöver relevanssortering önskas möjlighet att sortera kronologiskt samt omvänt kronologiskt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.