Dubblerade sidor

Feedback tidningar forum Forum Buggar Dubblerade sidor

  • Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68
    pst
    Medlem

    I DN för 1891-05-30 får jag se samma sida som sida 1 och 2, en annan sidan som sida 3 och 4, en tredje för sida 5 och 6, och en sista sidan som sida 7 och 8.

    Jag tror att det finns indexerat material på de mellanliggande sidor som inte visas.

    #269

    Det rör sig om två editioner. Ett fel i metadata gör att editionerna inte presenteras separat.

    Jonas Ahlberg

    #270
    pst
    Medlem

    Jag undrar om du verkligen undersökt om detta är fallet för just den tidningen. Jag tycker det ser ut som att bilderna verkligen är lika, inte bara tecken för tecken, utan även vad gäller vad det lyser igenom för tryck från andra sidor.

    Och som sagt, det verkar finnas indexerat material på de mellanliggande sidorna som inte minnas. Ett exempel: Med sökning på frasen ”gkronprinsen skall resa till ryssland” [sic] kommer man till sidan 3 i den tidningen och den texten finner man där (förutom det extra g- som ocr har lagt dit). Söker man istället på ”rigtigt i gång på hallands ås” kommer man till sidan 4. Jag hittar inte den texten där, och bilden jag får se är identisk med sid 3 trots tydligen olika indexerad text.

    #271

    Du har säkert rätt.
    Jag vet att det finns ganska många exempel där olika editioner är hopklumpade på det viset du beskriver, men det kan givetvis finnas andra varianter.

    Det andra problemet som du pekar på känner vi till men har inte fått bukt med. Vi behöver, till att börja med, indexera om OCR-texten och se vad det löser.

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det finns inte så få kända buggar. Vår ambition är att rätta dessa samt utveckla tjänsten vidare. Hur framgångsrika vi kommer att bli i detta beror, i slutändan, på hur mycket resurser KB har råd att lägga på tidningar.kb.se.

    Jonas Ahlberg

    #272
    pst
    Medlem

    Är det rätt uppfattat att det är meningslöst att rapportera buggar här tillsvidare?

    #273

    Nej, vi är mycket tacksamma för alla buggar som rapporteras in.

    Jonas Ahlberg

    #274
    petwal
    Medlem

    I DN för 1900-02-01 visas sid 1 och sid 2 dubblerat dessutom verkar edition 10729A saknas. Möjligtvis att hela tidningen 10729B är dubblerad men jag är fortfarande lite för obekant med ert gränssnitt för att säga det säkert.

    Att t.ex en edition av DN 1900-02-07 är felmärkt 1900-02-08, en edition 1900-02-08 är felmärkt 1900-02-09 är säkert bara slarvfel och alla editioner finns synliga om än med fel datum.

    /Peter Wallentin

    #275

    Vi har fortfarande fel i metadata för vissa tidningsnummer. Dessa håller på att åtgärdas, men tyvärr tar det lång tid att rätta till.
    Har semester några veckor framåt och kommer under den tiden inte åt arkivmaterialet för att se vilket specifikt fel de nummer som du rapporterar om har.

    Jonas Ahlberg
    Enheten för dagstidningar, radio och TV

    #276
    mikael
    Deltagare

    Dagens Nyheter 1889-12-02 och 1890-08-16 har ett par dubbla sidor i A-bilagorna. B-bilagorna saknas.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.