Exporterbar lista med träffar

Feedback tidningar forum Forum Idéer och förbättringsförslag Exporterbar lista med träffar

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #73

    Hej KB.

    Tack för en fantastisk tjänst.
    Har några förslag till förbättringar till er.

    Eftersom bara en försvinnande liten del av materialet går att läsa digitalt fungerar resultatsboxarna ganska dåligt (överallt utom på KB gissar jag). Ett alternativ hade kunnat vara om det gick att välja en annan resultatsvy med listor istället. När jag sen sitter med materialet här i Umeå hade det inte varit dumt att kunna exportera mina träffar från listan till en pdf-fil eller excell, kategoriserade enligt tidskrift och datum + ev andra intressanta kategorier så att jag sen kan gå i våra mikrofilmsarkiv med listan.

    I övrigt förstår jag inte varför den här tjänsten inte kan tillgängliggöras via Sveriges alla universitets- eller stadsbibliotek, t.ex. på kontrollerade datorer på biblioteken. Den här typen av Stockholmcentrering borde ju vara överspelad i den så kallade digitala åldern.

    /Peter Bennesved

    #290

    Hej.

    Tack för dina förslag.

    Vår ambition är att göra tjänsten så bra som det bara går, med hänsyn till det upphovsrättsliga regelverket och de budgetramar vi har att hålla oss inom.

    Vad gäller Stockholmscentreringen så är den inte tillfredsställande. Jag kan inte på detta forum lova något som jag inte har täckning för, men kan säga så mycket som att frågan i allra högsta grad är levande på KB.

    Jonas Ahlberg
    Enheten för dagstidningar, radio och TV
    Avdelning för digitala samlingar
    Kungliga biblioteket
    e-post: jonas.ahlberg@kb.se

    #291

    Tack för ditt svar Jonas.

    Det är ju alltid det här med tid, budget och upphovsrätt :) Och va bra att diskussionen ändå förs på KB!
    Du svarade dock inte på mitt första förslag om exporterbar lista, tror du att det är möjligt att ni kommer kunna implementera en sådan? En träfflista med datum och tidning borde väl förövrigt inte innebära några upphovsrättsproblem?

    /PB

    #292

    Hej igen.

    Vi tycker att ditt förslag om en exporterbar lista är mycket bra och den ligger nu i vår backlog.
    När den kan tänkas bli implementerad vågar jag inte svara på.

    Jonas Ahlberg

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.