Fjärrlån/beställning av kopior?

Feedback tidningar forum Forum Åtkomst till materialet Fjärrlån/beställning av kopior?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13
    ida.nolke
    Medlem

    Hej!
    Kul med er nya tjänst! Vilken guldgruva! Jag hade inte ens hunnit läsa om det på er sida innan jag fick en fråga om fjärrlån.

    Vår låntagare undrar om det går att få fjärrlåna/beställa kopior av sidorna man inte kan läsa via nätet. Hen har svårt att ta sig till Stockholm. Vad blir kostnaden per sida i så fall?

    Mvh
    /Ida

    #118

    Hej!

    Vad roligt att du gillar tjänsten! Här hittar du information om kopior och priser: http://www.kb.se/besoka/kopiering/prislista/

    Johanna

    #119

    Självklart är det många som gillar och ännu fler som kommer att gilla tjänsten framgent! Vi är nog rätt många som väntat rätt länge på att den skulle bli klar!
    När det gäller tillgängligheten är det ju dels lite sorgligt att upphovsrättsskyddet sats till 150 år. Det är verkligen en riskminimering på bekostnad av tillgängligheten. För att någon ska kunna hävda upphovsrätt till material som publicerades för 149 år sedan krävs t.ex. att någon skrev ett upphovsskyddat material 20 år gammal för att sedan leva i ytterligare 80 år, dvs avlida vid 100. Då kommer det bara att gå 69 av de 70 år som krävs efter att upphovsmannen dött för att materialet ska bli fritt tillgängligt.
    Ett sätt att öka tillgängligheten är så klart att minska på tidsgränsen 150 år. Vem har kommit på den? Vilka har krävt den? Hur gör man i andra länder?
    Ett annat sätt är att göra materialet tillgängligt på universitetsbiblioteken runt om i landet. Vad hindrar en sådan ordning?

    #120

    150 år är den gräns som vi på KB för tillfället beslutat att hålla oss till. Det är vår tolkning av upphovsrättslagen och det saknas förebilder. Tillgängliggörande på andra bibliotek behöver regleras i avtalslicenser som föhandlas fram med upphovsrättsorganisationer.

    Christina Jönsson Adrial, avdelningschef Publik verksamhet, KB

    #121
    stefans
    Medlem

    Förhoppningsvis kan KB på sikt förhandla fram mer rimliga gränser – 20 år vore rimligt? Liknande har gjorts i exempelvis Australien, som har kommit mycket långt i digitalisering och fri tillgång till material via webben, även om olika tidningar har varit olika generösa.

    Att gränsen har satts till 150 år låter som att det är fara för att de digitaliserade svenska dagstidningar som har funnits tillgängliga i flera år nu (tack för det!) riskerar att dras in.

    Digitaliseringen och sökbarheten är säkert ett stort steg framåt för tillgängliggörande av materialet i KB, men som det fungerar nu är det värdelöst för de flesta av oss som har högst begränsade möjligheter att ta oss till Stockholm, särskilt då de snuttar på fem ord (varav ett är sökordet) som visas är nästintill värdelösa för att veta vad artikeln handlar om. Kan vi inte få se rubriken på de artiklar som hittas, åtminstone?

    Jag förstår att KB väljer att vara försiktiga. Upphovsrätten är orimligt lång, men skulle KB bryta mot den och rättighetsinnehavarna är på det humöret så kan det innebära många miljoner i skadestånd. Vi som bor ”på landet” får helt enkelt hoppas att upphovsrättsinnehavarna ger rimliga villkor, antingen i form av kort tid innan publicering eller åtminstone att tillgång på stads- och universitetsbibliotek möjliggörs. Eller att våra politiker inser att något måste göras åt saken.

    #122

    Jag är intresserad av den elektrifiering som skedde i Sverige runt 1890 till 1920. Tyvärr gör er tlkning att fr 1902 har jag ingen möjlighet att läsa artiklarna om jag inte kan vara på plats eller beställa kopior. Undrar därför om jag som forskare vid universitet kan erhålla dispens för att undersöka en spec fråga som i detta fall elektrifieringen. Kan tänka mig att avgränsa den än mera som t.ex. elektrifieringen i Jämtland runt 1900-1920.

    Förslag mottages tacksamt.

    #123

    Hej.

    Vid vilket universitet forskar du?

    Universiteten i Göteborg, Lund, Umeå och Uppsala kommer snart att visa den fulla versionen av tjänsten på sina bibliotek och
    övriga universitet och högskolor har möjlighet att ansluta sig till tjänsten 2018.

    Jonas Ahlberg

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.