GP och GHT – planer

  • Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110
    antonjansson
    Medlem

    Hej,
    jag förstår att allt inte kan digitaliseras på en gång, men jag blev ändå besviken när jag insåg att de två stora Göteborgs-tidningarna, Göteborgs-Posten och Göteborgs Handels- och sjöfartstidning båda finns enbart fram till 1895 (GP även fr 2013). För mig som forskare som arbetar med ett lokalhistoriskt projekt om Göteborg är detta något som jag tycker är mycket synd.

    Finns det planer på att fortsätta digitaliseringen av dessa båda tidningar? (Och vad är anledningen till att båda slutar just 1895?)

    #356

    Hej.

    GP och GHT ingick i det Riksbankenfinansierade projektet för digitalisering av historiska dagstidningar som avslutades i december 2017. Att slutåret är 1895 beror på att KB vid ansökningstillfället hade det som slutår för upphovsrättsfritt material. Detta reviderades senare till 115 år efter upphovsmannens död, vilket i nuläget innebär att tidningar till och med 1902 visas fritt på tidningar.kb.se.

    Vårt långsiktiga mål är att digitalisera samtliga svenska dagstidningar, men eftersom vi saknar anslag för retrospektiv tidningsdigitalisering så är vi, för detta ändamål, helt beroende av finansiering utifrån.

    Båda titlarna har funnits med i ett flertal ansökningar i fonder och stiftelser och i diskussioner med aktiva tidningshus men hittills har vi kammat noll. Det är ett styvt jobb att erhålla externa medel för tidningsdigitalisering men vi ger inte upp, utan fortsätter vår jakt på finansiering.

    På grund av de omständigheter under vilka vi arbetar så kan vi i nuläget inte lova någonting vad gäller kommande retrospektiv tidningsdigitalisering och ej heller lägga upp långsiktiga planer. När vi hittar ny finansiering meddelas det på detta forum. Kanske blir det då GHT, måhända någon helt annan tidningstitel: därvidlag styr pengarna.

    Tycker att vi har varit ganska systematiska i vårt sökande efter finansiering i Göteborgsregionen, men kanske har vi missat något. Om du har kännedom om regionala fonder/stiftelser som finansiellt skulle kunna hjälpa oss med digitalisering av dessa tidningar så får du gärna höra av dig till mig via ett e-brev.

    Jonas Ahlberg

    #357

    Hej,

    Det är verkligen synd – och vetenskapligt problematiskt – att det är så problematiskt att få fram finansiering för att digitalisera Göteborgspress. Jag ska ha detta i åtanke, och önskar er lycka till i arbetet framöver.

    God fortsättning, Astrid

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.