”Kan endast läsas på Kungliga Biblioteket”

Feedback tidningar forum Forum Idéer och förbättringsförslag ”Kan endast läsas på Kungliga Biblioteket”

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18
    petronella
    Medlem

    Jag tycker formuleringen är lite missvisande. Må vara att KB bara tillhandahåller läsning av tidningarna just på KB, men de finns väl på andra ställen i landet också. Göteborg, Lund, Uppsala? Kastar stadsbibliotek sina dagstidningar eller går Svenska dagbladet från 1920 att hitta även på stadsbiblioteket i typ Härnösand?

    #139
    la2
    Deltagare

    Universitetsbiblioteken (och de är ju inte så få, numera) brukar ha mikrofilm av de stora rikstidningarna. De större stadsbiblioteken brukar ha både mikrofilm och tryckta exemplar av de lokala tidningarna. KB mikrofilmar och tjänar pengar på att sälja kopior av mikrofilmen till stadsbiblioteken.

    Misstanken ligger nära till hands, att KB fördröjer digitaliseringen eftersom den hotar denna inkomstkälla, och att man därför också överväger att låta biblioteken abonnera på digital tillgång (indragning av kommunala medel till en statlig institution, à la Gustav Vasa) i stället för att ge bort den gratis direkt till medborgarna. Det är upp till KB att bevisa att dessa misstankar saknar grund, men KB visar ingen brådska.

    #140
    petronella
    Medlem

    Jag syftar alltså inte på formuleringen här i forumet utan på den text som dyker upp när jag klickar på ett söksvar från modern tid. ”Upphovsrättsskyddat material, kan endast läsas på Kungl. Biblioteket”.

    ”Upphovsrättsskyddat svar, tillhandahålles ej på webben”, ”KB tillhandahåller dessa träffar/svar (etc) endast på Kungl. Biblioteket” e.dyl. är formuleringar varmed ni undgår att göra reklam för vad andra bibliotek kan erbjuda utan att ljuga. Fast egentligen tycker jag att ni gott kan bjuda på en upplysning om det, i folkbildningens tjänst.

    #141
    Petronella wrote:
    Fast egentligen tycker jag att ni gott kan bjuda på en upplysning om det, i folkbildningens tjänst.

    Petronella,

    det ska vi absolut göra! Till betan valde vi dock att bara relatera till de digitaliserade sidorna, inte mikrofilmen, och dessa kan bara ses på KB. Vi ser givetvis även detta som ett sätt att snabbare hitta den mikrofilm som finns ute på universiteten, detta kräver dock att vi vet exakt vad som finns på mikrofilm (alt. faktiska tidningar) för att kunna ge korrekt information.

    Mvh,
    Martin Malmsten

    #142

    Lars,

    LA2 wrote:
    KB mikrofilmar och tjänar pengar på att sälja kopior av mikrofilmen till stadsbiblioteken.

    Kopieringen av mikrofilm till stadsbiblioteken görs utan vinstsyfte. KB tar ut en mindre administrativ avgift för att täcka de kostnader hanteringen medför.

    LA2 wrote:
    Misstanken ligger nära till hands, att KB fördröjer digitaliseringen eftersom den hotar denna inkomstkälla, och att man därför också överväger att låta biblioteken abonnera på digital tillgång (indragning av kommunala medel till en statlig institution, à la Gustav Vasa) i stället för att ge bort den gratis direkt till medborgarna. Det är upp till KB att bevisa att dessa misstankar saknar grund, men KB visar ingen brådska.

    Den löpande mikrofilmningen har upphört och ersatts av löpande digitalisering av tidningsmaterialet, så bortsett från beställning av trasig eller borttappad mikrofilm ser vi inte att det blir speciellt många beställningar framöver.

    Det finns inga planer på att sälja åtkomst till det digitaliserade materialet i syfte att tjäna pengar utöver vad det skulle kosta att underhålla tjänsten.

    Mvh,
    Martin

    #143
    fia
    Medlem

    En undran i anslutning till detta. Jag sitter just nu på egen dator i KBs lokaler. Noterade att jag inte kan göra några som helst sökningar om jag är inloggad på KBs nätverk, måste välja Eduroam. Är det en spärr inlagd och i så fall varför?
    Kan tillägga att jag loggade in på KBs nätverk just för att se om jag fick tillgång till materialet även från egen dator, men det gick alltså inte ens att göra sökningar.

    #144

    Hej Fia,

    verkar ha varit en felaktig inställning. Kan du prova om du nu kommer åt sidan från KBs nätverk om du är på plats?

    Det är dock endast datorerna i mikrofilmsläsesalen som har åtkomst till digitaliserad material efter 1963.

    Mvh,
    Martin

    #145
    fia
    Medlem

    Hej! Funkar inte nu heller. Står bara och laddar.

    #146

    Ok,

    vi får titta på detta under morgondagen.

    Mvh,
    Martin

    #147
    salomonsalar
    Medlem

    Om man nu skall digitalisera medier, dagstidningar mm så måste allt kunna läsas via våra hemdatorer. Om inte är det väl dags att flytta KB:s material till samtliga Stads- och filialbibliotek samt stadsarkiv

    #148

    Läget nu är att Pliktlagen ger oss rätt att visa upphovsrättsskyddade dagstidningar endast i KB:s lokaler.

    För att visa de upphovsrättsskyddade dagstidningarna någon annanstans krävs en lagändring eller de ekonomiska musklerna att sluta avtalslicens med berörd upphovsrättsorganisation.

    Dagstidningarna digitaliseras både av tillgängliggörande- och bevarandeskäl. Papperstidningarnas livslängd är inte evig. Vissa tidningar är i så dåligt skick, så att om vi inte digitaliserar dem inom en snar framtid så är informationen förlorad för alltid.

    Tillgänglighetsaspekten är givetvis väldigt viktig och KB tar den på största allvar. Som jag skrivit tidigare på detta forum så hoppas jag att KB, inom lagens råmärken, kan vidareutveckla den här tjänsten så att den når ut till så många medborgare som möjligt.

    Jonas Ahlberg
    Enheten för dagstidningar, radio och TV

    #149
    guggep
    Medlem

    Upptäckte just den här tjänsten, men den är ju i stort sett värdelös när jag inte ens kan läsa 100 år gamla tidningar. Jag fick en idé att bläddra mig igenom förstasidorna från 1914 för att få en känsla av hur dåtidens människor upplevde tiden innan WWI, men det gav ingenting. Upphovsrättslagarna är förvisso vansinniga till sin omfattning, men att enbart få läsa den digitala tidningen på en plats 100 mil bort är inte heller särskilt lockande. Att åtminstone få ut tjänsten till lokala bibliotek vore ett litet steg i rätt riktning.

    #150

    Hej.

    Något av biblioteken under länken nedan ligger förhoppningsvis närmare än 100 mil från där du bor.

    http://feedback.tidningar.kb.se/viewtopic.php?id=113

    Jonas Ahlberg

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.