kronologi. mm

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46
    multdb
    Medlem

    1. Det är svårt att sortera resultaten kronologiskt. Hur gör man? Det blir ganska mycket hit and miss, nu.
    2. Jag är intresserad av en artikel som jag vet publicerades i SvD den 20 dec 1924 på temat USA. Jag på alla sätt försökt begränsa sökningen, ämnesmässigt och kronolgiskt, men inte lyckats. Jag har också försökt söka fram just tidningen från den 20.12 men inte lyckats med det heller. Kan man göra så? Eller är det bättre att gå till mikrofilmen?

    #234
    pia
    Medlem

    Hejsan!

    1. Än så länge är kronologisk sortering inte möjlig, men (vad jag vet) så ligger det högt upp på listan över åtgärder som ska ses över under hösten. (se tidigare diskussion här).

    2. Det borde gå att få fram tidningen för det datumet. Testa att söka på ordet ”december” och avgränsa sedan träffen så att den bara visar SvD och datumet. Med en sådan sökning får jag upp 22 träffar vilket stämmer ganska bra med antalet sidor i Svenskan under 20-talet. Gör du sökningen på KB borde du nu kunna läsa de digitaliserade sidorna.
    Med ett exakt datum går det ju å andra sidan att snabbt återfinna artikeln även på mikrofilm.

    Hoppas svaret var till någon hjälp,
    Pia

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.