Lathund och förteckning över ingående publikationer

Feedback tidningar forum Forum Synpunkter Lathund och förteckning över ingående publikationer

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Hej! Det är ett bökigt system att man ska behöva gå in i chatten med rubriken ”Tyck till” för att få grundläggande instruktioner om hur denna söktjänst funkar. Lathunden bör vara mera synlig och lättåtkomlig, den bör dyka upp direkt i rullgardinsmenyn. Dessutom saknar jag en lättåtkomlig lista över vilka tidningar som ingår i databasen och vilka årgångar av dessa. Jätteviktigt! Har konstaterat att det går att få fram den infon via chatten, men den borde också vara betydligt mera lättillgänglig – gärna också den info som finns om vilka publikationer som står på tur att digitaliseras och när.

    Databaser som denna, där det går att söka i stora datamängder, möjliggör nya intressanta angreppssätt. I mitt fall handlar det om att se hur en företeelse – läsecirklar – utvecklats kvantitativt över tid – och då kan antalet träffar på detta begrepp per år i Svenska dagstidningar vara ett mått för att få fram en grov bild. Men det skulle underlätta mycket om några möjligheter fanns som inte finns idag, om man ska göra den typen av sökningar.
    1. Som det nu är kan man antingen söka på EN publikation eller i hela databasen – dvs ALLA ingående publikationer. Jag skulle vilja ha möjlighet att göra en avgränsad sökning som omfattar fler än en publikation – att välja ut någonstans mellan fem och tio publikationer och söka i dem samtidigt.
    2. Jag skulle också vara väldigt betjänt av att kunna få fram en LISTA där antalet sökningar/år redovisas. Informationen finns ju i diagramform, men för att man ska kunna se antalet träffar per år måste man leta sig fram med pekaren genom att följa x-axeln i diagrammet med den. Det är extremt pilligt och svårt då, att SE alla år om man arbetar med en lång period. Alternativet är att göra sökningen i flera steg med kortare perioder, men det blir ju ett onödigt extraarbete om informationen redan finns.

    Tycker rent generellt att fälten där man anger första och sista datum för sökperiod är otroligt bökiga att använda. Ofta när man fyller i dem så försvinner informationen när man sedan trycker retur eller rensa, och så får man börja om. Har fortfarande inte begripit varför det blir så.

    Och möjligen är rubriken ”Svenska dagstidningar” lite vilseledande, eftersom databasen även omfattar publikationer som utgavs mera sällan – t.ex. Reformatorn. I och för sig ingen kritik, jättebra att så mycket som möjligt finns med. Men någonstans kanske detta skulle stå. Noterade också att i förteckningen över publikationer står att Tranåsposten började utges 1992. Det är fel – den började utges 1918 (vilket även står på tidningens webbsida), men bytte ägare 1992.

    #341

    Hej.

    Tack för dina synpunkter.

    Jag håller med dig om mycket av det du tar upp.

    För att förbättra tjänsten så krävs utvecklarresurser, vilket vi för närvarande inte har.

    Forumet är, i nuläget, mitt enda fönster för att ge information till användarna. Jag hoppas att mycket av informationen här kommer att integreras i tjänsten i framtiden, dock kan jag inte svara på när detta kan tänkas ske.

    Angående Tranåsposten från 1918 så kom sista numret 1992-06-18 för att sedan återuppstå 1992-11-19 med nya ägare. Vi ser den som två separata tidningar: se Libris http://libris.kb.se/bib/1955640, http://libris.kb.se/bib/4344911.

    Jonas Ahlberg

    #342
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Det pratas väldigt mycket om forskningsinfrastruktur just nu inte minst inom humaniora och samhällsvetenskap, och både VR och RJ intresserar sig för digital humaniora. Föreslår att ni försöker söka medel den vägen för utveckling, så databasen kan användas för mera sådan forskning än vad som nu är fallet.
    Men dessutom betalar ju de övriga pliktleveransbibliotek som nu fått tillgång till tjänsten rätt rejäla licensavgifter. Kan ni inte använda dem för lite utvecklingsarbete.

    #343

    Hej.

    Vi söker konstant medel, både för utveckling av tjänsten och för ytterligare digitalisering av historiska dagstidningar. Det finns mycket att göra där och vi arbetar intensivt med detta.

    Licensavgiften som pliktbiblioteken betalar går dock oavkortat till Bonus Copyright, så i dessa finns inga medel för KB att hämta.

    Jonas Ahlberg

    #344
    gunnar.holmlund1
    Deltagare

    DAGENS NYHETER – var är 19180701 – 19180720 ?

    #345

    Hej.

    Saknades i tjänsten av okänd anledning.
    Finns i arkivet och är nu uppladdat.

    Jonas Ahlberg

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.