Löpsedlar och veckopress

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #65

    Hej!

    Jag är sedan ett år tillbaka anställd som doktorand i mediehistoria vid Umeå universitet. Mitt avhandlingsprojekt kretsar kring Lennart Hyland.

    Betaversionen är redan i sin befintliga version ett användbart forskarverktyg. Det ger mycket att kunna söka i de stora dagstidningarna. Samtidigt kan man naturligtvis tänka sig att utveckla tjänsten på olika sätt. Följande två utökningsförslag borde vara hyfsat kostnadseffektiva:

    1. De stora tidningarnas löpsedlar. Detta ofta bortglömda material är en betydande del av pressens genomslag; löpsedlarna är ju rimligen mer lästa än själva tidningarna. Dessutom rör det sig förstås om relativt få sidor. Jag vet att KB:s tidningsavdelning inte har komplett uppsättningar av alla tidningars löpsedlar, men det finns ändå tillräckligt många bevarade för att man ska kunna få fram intressanta sökmönster. Finns de bara på mikrofilm borde de ändå gå att scanna in därifrån relativt snabbt.

    2. Veckopressen är ett annat relevant material, som kan ge mycket resultat för en inte så stor insats. Om jag ska föreslå en enda veckotidning, så blir det Röster i Radio TV (från början bara Röster i Radio), som belyser etermediernas framväxt i Sverige från 1930-talet fram till 1994. Viktiga företeelser i 1900-talet.

    #255

    Hej.

    Tack för dina synpunkter.

    Angående löpsedlar så önskar även KB att komplettera tidningarna med dessa. Som mycket annat är detta beroende av extra finansiering, som för närvarande inte finns.

    De enda digitaliserade löpsedlarna som vi just nu kan erbjuda är från 2014 och framåt, samt ett begränsat antal från 2013.

    Senare under hösten kommer Dagens nyheter 1993-2004 att adderas till tjänsten och i denna samling är löpsedlarna inkluderade.

    Med vänlig hälsning

    Jonas Ahlberg
    Enheten för dagstidningar, radio och TV
    e-post: jonas.ahlberg@kb.se

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.