Svårsökt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #58
    oskarnils
    Medlem

    Tyvärr blev jag mycket besviken på denna tjänst, den fungerar helt enkelt inte som ersättning för de mikrofilmade tidningarna. Vid sökning på personnamn kommer en mängd träffar på annonser upp, det är svårt att söka på datum och av någon anledning kommer inte träffarna upp i kronologisk ordning utan huller om buller. Jag råder er att ta kontakt med nationalbiblioteket i Oslo som har en motsvarande tjänst som fungerar långt bättre. Det är heller inte acceptabelt att hänvisa besökare som vill studera tidningsmaterial till Bålsta, tjänsten som den ser ut idag håller inte en tillräckligt hög standard för det och KB har som jag ser det en plikt att tillhgandahålla detta material, precis som vi gör med lokaltidningar i Eskilstuna kommun.

    MVH Oskar Nilsson
    arkivarie Eskilstuna kommun

    #244

    Hej.

    Det är glädjande att KB gör slag i saken och går vidare med digitaliseringen. Men det finns ett antal aber. Jag instämmer i Oskar Nilssons åsikt om svårsöktheten. Det borde vara enklare att begränsa sökresultatet genom att använda t.ex. flera sökord. Som det nu är blir mängden träffar helt enkelt oöverskådlig förutom att gränssnittet iblande dessutom ställer till det (för att införa en tidsbegränsning, ett intervall, måste man tydligen alltid göra en ny sökning). Däremot laddas faksimilen föredömligt snabbt. Sen är jag inte säker på att gulmålandet av hela artikeln där sökträffen figurerar är en lyckad lösning.

    Förbättringen i sökningen är dock märkbar jämfört med ”Digitaliserade svenska dagstidningar” och jag hoppas dessa tidningar framöver kommer att inkluderas i denna nya databas.

    Nationalbiblioteket i Finland förnyade sin sökning häromåret och det nuvarande söksättet har sina problem men på det hela är lösningen åtminstone rätt lyckad. Man kan bekanta sig med sökningen här:

    http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/search?language=sv (instruktionerna finns tyvärr bara på finska men kan använda – ,+ och ~-tecken (dock måste man trycka på Enter efter varje ord för att avskilja söktermerna) samt avgränsa genom att skriva ut datum och datumintervall, publikationsort och tidning)

    med vänlig hälsning
    Eliel Kilpelä
    redaktör
    Zacharias Topelius Skrifter/Svenska litteratursällskapet i Finland

    P.S.
    Tydligen kan man dra med musen över det årsspann i diagrammet med sökträffarna som man vill begränsa sökningen till, vilket inte är helt uppenbart genast.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.