Tidsavgränsning

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15

    Eftersom tidningarna omfattar en så lång tidrymd vore det fint om man kunde begränsa sökningen från början till en tid mellan två datum.

    #129

    Hej Jan!

    Tack för input, vi tar med oss din idé till höstens arbete!

    Johanna

    #130
    petronella
    Medlem

    Det ser ut som att man ska kunna avgränsa en redan gjord sökning m.a.p. tid? men jag kan inte få det att fungera. Alla artiklar visas fast jag gjort en tidsavgränsning. Gränssnittet för tidsavgränsningen är inte heller så intuitivt, det tog en god stund att hitta hur jag kan bläddra årtalen. Det går iofs att lösa med kompletterande skriftliga instruktioner.

    #131
    Jan Ainali
    Medlem

    Jag skulle önska att tidsavgränsningsfälten gjordes skrivbara. Otrollgt jobbigt att behöva bläddra månad för månad om man vill se träffar mellan tex 1939 och 1945.

    #132
    petronella
    Medlem

    Annali, lyckas du avgränsa sökningen i tid med den där månad-för-månad-stegningen? I så fall kan du förmodligen även bläddra mellan åren – klicka på årtalet i kalendern. Det är inte så lätt att hitta. Själv lyckas jag bläddra men det påverkar inte sökresultaten. Det enda sätt att tidsavgränsa sökningen som jag får att funka är att klicka på staplar i histogrammet och välja ett år eller en månad.

    #133

    Ja, en enkel funktion för tidsavgränsning är ju a och o. Önskvärt med flera möjligheter som svarar mot vad som är brukligt i olika nätsammanhang.

    När jag kommer in på söksidan via adressen som ges på KBs sida kommer inga datumrutor upp, och inte heller möjlighet att välja tidningar. Hos mig dyker dessa val upp först då jag gjort en sökning. Så bör det inte vara.

    #134

    Hej!

    Tack för alla tips, det finns onekligen en del kvar att skruva på. Kom gärna med mer input!

    Johanna
    KB

    #135
    tommypeters
    Medlem

    Man får den valda tiden att ”fästa” om man klickar på en specifik dag, inte bara bläddrar till en viss månad/år. Men 10 år i taget är rätt lite om man vill bak till början av 1800-talet.

    Sedan vill man som redan nämnt ha möjligheten att förutom bläddringen – som är bra när man ska boka flygbiljetter och annat inom en kort tidsrymd – helt enkelt kan mata in datum genom att skriva in det.

    Och sedan det största: När man en gång bläddrat tillbaka till ett avlägset tidsavsnitt och sökt efter ett ord, då vill man ABSOLUT INTE behöva börja om från början igen med att bläddra tillbaka til lden tidsperioden bara för att man vill söka efter ett annat ord.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.