Tydligare i årtals-avgränsningen – grafiken

Feedback tidningar forum Forum Idéer och förbättringsförslag Tydligare i årtals-avgränsningen – grafiken

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39
    hanna
    Medlem

    När jag gjort en sökning så kommer det upp en grafik med staplar från ca 1800 – nutid. Där kan man se hur hög stapeln är för olika år och var tioende årtal är utsatt, 1850, 1860, 1870 osv. Höjden på stapeln antar jag indikerar på mängden artiklar som finns för den sökning jag gjort.

    Det jag skulle behöva ha i gränssnittet är två saker:
    1. Jag vill kunna se vilket exakt året är per stapel. I en av mina sökningar ville jag t ex veta vad som skrivits om Regeringsformen från 1866, men jag fick klicka 4-5 gånger innan jag kom till året 1866 i grafiken eftersom jag fick gissa mig till vilket stapel som tillhörde det året. Klar förbättringspotential med enkelt text-stöd som förklarar grafiken.

    2. Jag skulle också vilja att grafiken visar var 150-årsgränsen är så att jag slipper hålla på att räkna ut själv vilken stapel och år som jag måste ta mig till KB för att kunna läsa. Om jag nu enbart vill göra min undersökning digitalt hemifrån så vill jag direkt se vilka sökningar som matchar det som är fritt att läsa.

    #224

    Hej!

    1. Jag tror att vi redan under utvecklingen av tjänsten har haft en liten visning av årtal när man för muspekaren över staplarna, men vet inte om denna funktion övergavs av någon orsak eller om den bara inte kom med i betaversionen. Du har hursomhelst helt rätt i att det behövs.

    2. Jag tycker också att det är en bra ide att visa gränsen för fritt material i grafen, liksom en tidigare idé att man enkelt skulle kunna begränsa sina sökningar till det fria materialet. Vi tar med oss dessa idéer in i höstens utveckling och tittar på vad som är möjligt att göra.

    Pär Nilsson / Dagstidningar

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.