Utskrifter

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Hej!
    Har skrivit ut en del material ur Svenska dagstidningar på Carolina Rediviva. Bra med funktionen som gör att man kan avgränsa utskriften till endast en del av tidningssidan. Även om man skriver ut i A3 kan det ibland bli så smått att det är svårt att se texten, när det handlar om äldre tidningar i väldigt stort format. Poängen med att avgränsa blir ju då att texten också blir större. Men har noterat att just detta tycks funka lite godtyckligt. Om man skriver ut en ytterst liten del av sidan så funkar förstoringen bra. Men jag har artiklar som är kanske på ca en tredjedels eller en fjärdedels sida, där detta funkat ibland och ibland inte. Borde det inte kunna vara så, att ALLA avgränsningar man gör resulterar i att texten på det man skriver ut förstoras så att det täcker hela pappret…?

    #351

    Hej.

    Visst kan det vara problem med att läsa texten i A3-format från tidningar med stort format.
    Vill inte säga att förstoringen fungerar godtyckligt men artiklar är inte sällan enspaltiga och kan sträcka sig nästan från toppen till botten på sidan och då finns det inget utrymme för förstoringar. Man får, i nuläget, dela upp den typen av artiklar i flera utskrifter om texten är för liten för ögat.

    Jonas Ahlberg

    #352
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Jovisst kan det vara så att texten är lång. Men när den INTE är det, utan kanske ryms på en tredjedel av en A3-sida, så borde den väl kunna förstoras istället för att man får ut 2/3 av sidan tom.

    #353

    Hej.

    Har inte stött på det problemet själv annat än i det fall jag nämnde, samt om utsnittet horisontellt tar upp större delen av sidan. Mejla mig gärna med ett konkret exempel så ska jag kika på det.

    Jonas Ahlberg

    #354
    kerstin.rydbeck
    Deltagare

    Om du vill kan jag fota ett par utskrifter och skicka till dig via mejl. /kerstin

    #355
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.