Kopior för lantisar

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #67

    När jag hittar något intressant och inte kan/vill/har råd att komma till KB, hur gör jag då?

    Sidnr saknas, så vilken info skall bifogas en begäran om en kopia?

    Kan denna fås elektroniskt?

    Och – så vitt jag kan se, saknas prisuppgift för kopia av redan digitaliserat material på sidan

    http://www.kb.se/besoka/kopiering/prislista/privatkund/

    Så vilka priser gäller för diskriminerade lantisar?

    Detta borde i rimlighetens namn gå att lösa smidigt med någon form av pay-per-view.

    Ett annat förslag är att KB elektroniskt skickar beställd bild till närmsta offentliga bibliotek, där då vebodörande läsare skulle kunna ta del av innehållet på samma sätt som på KB. Testa gärna detta med någon jurist.

    #266

    Du kan beställa kopior via KB:s Reprotjänster, digitalt eller på papper.
    Jag är osäker på prissättningen, kontakta Repro för svar.

    I tjänstens fullskärmsläge finns en sidhänvisning nere till vänster. Hänvisa till den när du beställer.

    Upphovsrättsreglerna är stränga för det här materialet, vilket gör att digitaliserade dagstidningar från 1900 och framåt endast kan visas i KB:s lokaler i Humlegården. Jag hoppas att KB kan hitta en lösning som medger visning även utanför Stockholm.

    Jonas Ahlberg

    #267

    Fullskärmsläge finns – vad jag kan se, bara i det fall en verklig tidningssida visas. Om info från fullskärmsläge behövs för erhålla information för att kunna bestlla en kopia av något som förefaller vara av intresse utifrån ett ”censurerat” sökresultat, så går det då inte att ens beställa en kopia utan att vara fysiskt närvarande på KB. Eller??

    Måste väl i rimlighetens namn finnas något annat sätt att utifrån ett sökresultat beställa kopia på någonting som förefaller intressant.

    #268

    du har helt rätt, fullskärmsläge visas bara för fritt material.
    Det finns ett utvecklingsönskemål från Repro på att få sidhänvisning även i träfflistan.
    Tjänsten ska vidareutvecklas denna höst. Hur mycket buggrättning och nyutveckling vi har resurser att mäkta med vågar jag inte uttala mig om, men jag hoppas att detta inkluderas.

    Jonas Ahlberg

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.